Καλωσορίσατε στην ιστοσελίδα του ιατρείου μας


  Τηλέφωνα Επικοινωνίας : 25210-25702 / 6948 463 600

Κετογονική Δίαιτα (μέρος Α) – Εισαγωγή

 Έχω πολύ καιρό να γράψω κάποιο άρθρο για το blog, όμως πιστεύω ότι όταν δεν έχεις να πεις κάτι, είναι καλύτερα να μην μιλάς άσκοπα. Προτιμώ να μην ζητιανεύω  την προσοχή του κόσμου με ανούσιες δημοσιεύσεις μόνο και μόνο για να τους θυμίσω ότι υπάρχω.

Προσωπική αναζήτηση

 Όλο αυτό το διάστημα απουσίας με απασχολούσε το κομμάτι της διατροφής και της άσκησης. Ποια είναι η καλύτερη διατροφή; Πως θα βελτιώσω  την σωματοδομή μου; Πως θα βελτιώσω τα αποτελέσματα των εργαστηριακών μου εξετάσεων; Είναι για μένα καίρια ζητήματα. Υπό την ιατρική ιδιότητα όταν έρχομαι σε επαφή με μία νέα γνώση συνηθίζω να εξετάζω τα δεδομένα επιστημονικά χωρίς να υιοθετώ απερίσκεπτα ότι ακούω. Μαθαίνοντας λοιπόν (αυτό που πολλοί αθλητές γνωρίζουν εδώ και καιρό) για την κετογονική δίαιτα αποφάσισα να ασχοληθώ με το θέμα. Κάνοντας μία ανασκόπηση σε μελέτες και διάφορα άλλα δεδομένα αποφάσισα να γράψω αυτό το άρθρο γιατί πιστεύω ότι η κετογονική δίαιτα έχει πολλά να προσφέρει. Εάν εφαρμοστεί σωστά και για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Η νεαρή μητέρα

  Τα πράγματα ξεκίνησαν κάπως ανορθόδοξα. Είχα διαβάσει κάποια άρθρα στο παρελθόν αλλά δεν είχα δώσει την ανάλογη προσοχή. Στην πράξη το πρώτο ερέθισμα μου το έδωσε μια νεαρή μαμά που με επισκέφθηκε στο ιατρείο. Ήρθε για να συζητήσουμε τα αποτελέσματα των εξετάσεών της. Κατά την συνομιλία μας μου ανέφερε ότι ακολουθεί μια συγκεκριμένη διατροφή της οποία εγώ τότε δεν γνώριζα την ονομασία. Ενώ η διατροφή που ακολουθούσε ήταν κάτι αντισυμβατικό για τα δεδομένα μου μετά εκπλήξεως τα εργαστηριακά της αποτελέσματα ήταν ιδανικά. Μου ανέφερε μάλιστα ότι τον τελευταίο καιρό είχε καταφέρει επιτέλους να χάσει αρκετά κιλά.  Ένιωθε υπέροχα και της φαινόταν να έχει τεράστια και ανεξάντλητα ποσά ενέργειας. Παρόλο που την άκουγα με μεγάλη δυσπιστία, ευτυχώς για μένα δεν της έδωσα την λάθος συμβολή να διακόψει την διατροφή της. Όπως ανακάλυψα αργότερα η διατροφή που ακολουθούσε βασίζεται στις αρχές της κέτωσης

Η επιστημονική επιβεβαίωση

 Το δεύτερο και πιο σημαντικό ερέθισμα ήρθε στο Πανελλήνιο Συνέδριο Παχυσαρκίας που παρακολούθησα στην Αθήνα. Από όλες τις ομιλίες, που πάνω κάτω μοιάζουν πάντα μεταξύ τους, ξεχώρισα μια. Ο τίτλος της ομιλίας ήταν: «ΚΕΤΟΓΟΝΙΚΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ». Ένα συνάδελφος γιατρός μας εξήγησε τι ακριβώς σημαίνει  κετογονική δίαιτα και μας ανέλυσε λεπτομερώς τα βιοχημικά μονοπάτια  που ακολουθεί το σώμα μας σε αυτή την κατάσταση. Ξαναθυμήθηκα λοιπόν, το μάθημα της βιοχημείας και τους πολλούς εναλλακτικούς μεταβολικούς δρόμους που έχει αναπτύξει το ανθρώπινο σώμα για να παράξει ενέργεια και να αυτοσυντηρηθεί. Ακόμη και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Οφείλω να ομολογήσω πως το μάθημα της βιοχημείας μετά την εξεταστική το είχα ξεχάσει πολύ γρήγορα γιατί είναι γεμάτο από χημικές ενώσεις, ένζυμα, συνένζυμα και περίεργες ονομασίες. Δεν είναι εξάλλου εύκολο να θυμάσαι το β-υδροξυβουτιρικό οξύ και άλλα τέτοιες παρόμοιες ονομασίες από το πρώτο έτος της ιατρικής, περί το 1998. Καθώς ο ομιλητής μας παρουσίαζε τα μοναδικά οφέλη της κετογονικής δίαιτας θυμήθηκα  την ασθενή που μου περιέγραφε τις φανταστικές επιδράσεις της διατροφής που ακολουθούσε στο σώμα της. Αυτό ήταν!! Σκέφτηκα αμέσως ότι μπορεί με αυτόν τον τρόπο να επιτύχω τους προσωπικούς μου στόχους. Έπρεπε να μάθω περισσότερα πράγματα για την κετογονική διατροφή. Έτσι ξεκίνησε μια εμμονική ενασχόληση με το αντικείμενο.

Η παρερμηνεία του όρου

 Δυστυχώς πολύ λίγοι γιατροί γνωρίζουν πολλά πράγματα για την διατροφή. Ανάμεσα σε αυτούς είμαι και εγώ βέβαια. Στην ιατρική σχολή και κατά  την διάρκεια της ειδικότητας η εκπαίδευσή μας επικεντρώνεται σε άλλους τομείς. Ένα μεγάλο ποσοστό των γιατρών αρκούμαστε στο πολύ απλό «φάε λιγότερα λιπαρά και ασκήσου περισσότερο». Οι περισσότεροι λέμε την παραπάνω ατάκα και ξεμπερδεύουμε. Μεταφέρουμε το πρόβλημα στον ασθενή. Εάν δεν πετύχει τον στόχο γιατί δεν εφαρμόζει την πιο απλή οδηγία του κόσμου είναι δικό του πρόβλημα. Δυστυχώς όμως πάρα πολλοί άνθρωποι δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα με αυτή την τακτική. Όπως θα δούμε παρακάτω υπάρχει εξήγηση γι’ αυτό.

 Συγκεκριμένα μάλιστα για την κετογονική δίαιτα υπάρχει μια μεγάλη παρανόηση από τους γιατρούς. Μπερδεύουμε την κετογονική διατροφή με την κετοξέωση. Μια εντελώς διαφορετική κατάσταση που προκαλείται σε αρρύθμιστους Σακχαροδιαβητικούς ασθενείς  τύπου Ι από την παντελή έλλειψη ινσουλίνης. Εάν λοιπόν ακούσετε κάποιον να σας λέει ότι η κετογονική δίαιτα είναι επικίνδυνη πιθανότατα  εννοεί ότι η κετοξέωση είναι επικίνδυνη. Αυτός έχει στο μυαλό του άλλο πράγμα και εσείς άλλο.

Η ασφάλεια της δίαιτας

Όσον αφορά την ασφάλεια να σας αναφέρω ότι τα νεογνά με αποκλειστικό θηλασμό είναι σε μια κατάσταση κέτωσης τους πρώτους έξη μήνες της ζωής τους. Η σύσταση του ανθρώπινου γάλακτος (55% λιπαρά, 39% υδατάνθρακες, 6% πρωτεΐνες) εξασφαλίζει ότι ο εγκέφαλος μας δεν θα στερηθεί τα τεράστια ποσά ενέργειας που απαιτεί για συντήρηση και ανάπτυξη. Η φύση δεν θα μπορούσε να μην μας δώσει το καλύτερο για την ανάπτυξή του νευρικόυ μας συστήματος σε μία τόσο ευαίσθητη περίοδο. Εάν αυτό ήταν λάθος πολύ απλά δεν θα υπήρχαμε σαν είδος με αυτή την μορφή που είμαστε τώρα. Τουναντίον κάποιοι ερευνητές πιστεύουν ότι στην κέτωση οφείλεται ο πολύ μεγάλος εγκέφαλος των νεογνών(1). Είναι σημαντικό να αναφέρω επίσης ότι κετογονική διατροφή χρησιμοποιείται από το 1920 έως και  σήμερα από παιδονευρολόγους. Την εφαρμόζουν σαν θεραπευτικό μέσο για να περιορίσουν τις επιληπτικές κρίσεις των παιδιών που δεν ανταποκρίνονται στην φαρμακευτική αγωγή ή έχουν κάποια αντένδειξη στο να λάβουν αυτά τα φάρμακα. Υπάρχει συνολικά ένα τεράστιο ενδιαφέρον γενικότερα από την σύγχρονη νευρολογία στην ευεργετική δράση των κετονοσωμάτων στον εγκέφαλο και τις εκφυλιστικές  νόσους (Alzheimer, Parkinson).

Τι είναι λοιπόν η κετογονική δίαιτα;

Κατά την κετογονική δίαιτα περιορίζουμε αυστηρά (20-50γρ/ ημερησίως) την πρόσληψη των υδατανθράκων (ρύζι, μακαρόνια, πατάτες, ψωμί, φρούτα, όσπρια, γλυκά). Με αποτέλεσμα ο οργανισμός να κάνει μια βιοχημική στροφή και να χρησιμοποιεί το λίπος για να συντηρηθεί.

 Προφανώς τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Στο μέρος Β θα αναφερθούμε αναλυτικότερα σε κάποια βασικά στοιχεία της διατροφής, τον μηχανισμό της κέτωσης και πως μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε για ένα χρονικό διάστημα ως θεραπευτικό μέσο για παθήσεις όπως ο Σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ και η παχυσαρκία.

Βιβλιογραφία

  1. 2 Cunnane, 2003

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

4 × five =