Καλωσορίσατε στην ιστοσελίδα του ιατρείου μας


  Τηλέφωνα Επικοινωνίας : 25210-25702 / 6948 463 600

Κετογονική Δίαιτα (μέρος Β) – Βιοχημεία

 Συνεχίζοντας την προσπάθεια επεξήγησης της κετογονικής δίαιτας θα αναφερθώ σε μερικά σημεία κλειδιά. Θα προσπαθήσω να εξηγήσω τα πιο βασικά για να μην κουράσω. Προτιμώ να καταλάβουμε τον τρόπο λειτουργίας συνολικά και όχι τις βιοχημικές λεπτομέρειες. Ελπίζω να είναι αρκετό.

Ένα απλό παράδειγμα

Φανταστείτε λοιπόν ένα βυτιοφόρο καυσίμων. Μεταφέρει μερικές χιλιάδες λίτρων καυσίμων. Ο οδηγός του όμως οφείλει να σταματάει τακτικά για να εφοδιάσει το ρεζερβουάρ του. Διαφορετικά θα μείνει στη μέση του δρόμου. Σκεφτείτε εάν υπήρχε κάποιος τρόπος ώστε η μηχανή του να τροφοδοτηθεί άμεσα από το βυτίο. Πρακτικά το βυτιοφόρο αυτό θα ήταν σε θέση να διανύσει χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς καμία στάση. (Κρατήστε την εικόνα αυτή για την ώρα, θα επανέλθουμε αργότερα).

Διατροφή

Όσον αφορά την διατροφή, οι τροφές που προσλαμβάνουμε εκτός από τα απαραίτητα μέταλλα, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες  περιέχουν φυτικές ίνες, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λιπαρά. Τα τελευταία τρία συστατικά είναι αυτά που χρησιμοποιεί ο οργανισμός για να παράξει ενέργεια. Εάν προσλάβουμε περισσότερο από αυτό που έχουμε ανάγκη αποθηκεύουμε την περίσσεια ενέργειας σε λίπος.

Η ινσουλίνη

Στην διαχείριση όλης αυτής της προσλαμβανόμενης ενέργειας δεν υπάρχει πιο σημαντικό μόριο στο ανθρώπινο σώμα από την ινσουλίνη. Είναι η αναβολική ορμόνη που μεταφέρει την γλυκόζη μέσα στα κύτταρα, προάγει την αναδόμηση του μυϊκού ιστού και την λιποαποθήκευση. Η ινσουλίνη εκκρίνεται από το πάγκρεας μόλις ο οργανισμός μας αντιληφθεί την παρουσία σακχάρων (υδατανθράκων).

Γιατί παχαίνουμε;

Η εγκατάλειψη της μεσογειακής δίαιτας και η πρόσληψη πολλών απλών υδατανθράκων σε συνδυασμό με πολλά λιπαρά και λίγες φυτικές ίνες είναι το χειρότερο πρότυπο διατροφής. Η περίσσεια προσλαμβανόμενης ενέργειας αποθηκεύεται σαν λίπος (υπό την δράση της ινσουλίνης) το οποίο επιφέρει την λεγόμενη ινσουλινοαντίσταση. Δηλαδή χρειαζόμαστε περισσότερη ινσουλίνη για να έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα. Το πάγκρεας εξαναγκάζεται να αυξάνει όλο και περισσότερο την έκκριση της ινσουλίνης βάζοντας τον οργανισμό σε αναβολικό στάδιο. Όταν ο οργανισμός μας βρίσκεται σε αναβολική φάση (αυξημένη ικανότητα σύνθεσης) είναι σχεδόν αδύνατο να χάσουμε κιλά. Εάν δεν μειωθεί η ινσουλίνη το λίπος δεν μπορεί να κινητοποιηθεί από τις αποθήκες του. Χωρίς, λοιπόν, να το αντιλαμβανόμαστε πυροδοτούμε έναν ανατροφοδοτούμενο κύκλο υπερέκκρισης ινσουλίνης και παχυσαρκίας (↑Ινσουλίνη → αποθήκευση λίπους → ↑↑Ινσουλίνη → επιπλέον αύξηση λίπους → ↑↑↑ ινσουλίνη και ούτω καθ’ εξής).

Τι κάνει η κετογονική δίαιτα;

Εδώ ακριβώς είναι η καταλυτική βοήθεια της κετογονικής δίαιτας. Περιορίζοντας τους υδατάνθρακες σε κάτω από 50γρ/ ημερησίως περιορίζουμε στο ελάχιστο την έκκριση ινσουλίνης. Διακόπτεται η αναβολική της δράση και δημιουργείται το κατάλληλο υπόστρωμα για απώλεια βάρους. Μόλις ο οργανισμός μας καταναλώσει την γλυκόζη και τις αποθήκες της (γλυκογόνο), στρέφεται στο λίπος. Αρχίζουμε να καίμε λίπος, για να καλύψουμε τις ανάγκες μας σε ενέργεια.

Ποια τα επιμέρους οφέλη;

Ας θυμηθούμε τώρα την νεαρή μαμά από το μέρος Α και τα επίπεδα ενεργείας που είχε σε συνδυασμό με την εφορία που ένιωθε. Είναι μετρημένο ότι η καύση 1γρ λιπαρού οξέως σε σχέση με την καύση 1γρ γλυκόζης αποδίδει σχεδόν 4πλάσια ποσά ενέργειας. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στο ανθρώπινο σώμα οι αποθήκες γλυκόζης είναι περίπου 600-800γρ (ρεζερβουάρ βυτιοφόρου) ενώ το λίπος είναι μερικές δεκάδες κιλά (βυτίο), γίνεται σαφές ότι η ενέργεια που μπορεί να παραχθεί από την καύση λίπους είναι πρακτικά ανεξάντλητη. Σε θεωρητικό επίπεδο όποιος βασίζει τις μεταβολικές του ανάγκες στην γλυκόζη είναι εξαναγκασμένος να τρώει συχνά για να γεμίζει το ρεζερβουάρ του. Όποιος στηρίζεται στο λίπος έχει συνεχή και ασταμάτητη ροή ενέργειας. Δεν χρειάζεται να μπω σε λεπτομέρειες γιατί θα ξεφύγουμε από το θέμα. Είναι πιο εύκολο να θυμόμαστε ότι εξαναγκάζουμε το βυτιοφόρο να κινείται χρησιμοποιώντας το καύσιμο του βυτίου και όχι του ρεζερβουάρ.

Γιατί ονομάστηκε κετογονική δίαιτα

Άλλο ένα σημαντικό κομμάτι της κετογονικής δίαιτα στο οποίο οφείλει και την ονομασία της εξάλλου είναι τα προϊόντα που παράγονται από την διάσπαση των λιπαρών οξέων – τα κετονοσώματα. Τα κετονοσώματα έχουν ξεχωριστές ιδιότητες στον ανθρώπινο οργανισμό. Αποτελούν υψηλότατης ποιότητας καύσιμο (κηροζίνη) για τα νευρικά, τα καρδιακά και τα μυϊκά κύτταρα χαρίζοντας ταυτόχρονα το αίσθημα κορεσμού. Δεν πεινάμε. Ενώ λοιπόν αρχίζουμε να χάνουμε λίπος να έχουμε περισσότερη ενέργεια η ανάγκη για συχνή λήψη τροφής καταστέλλεται. Αυτό βοηθάει τους ασθενείς να ακολουθήσουν την δίαιτα πιο εύκολα. Η μοναδικότητα όλων αυτών των χαρακτηριστικών κάνουν την κετογονική δίαιτα ένα σπουδαίο εργαλείο για απώλεια περιττών κιλών.

Πως όμως επιτυγχάνει κανείς τις ευεργετικές επιδράσεις της κετογονικής διατροφής? Υπάρχουν μελανά σημεία? Μπορεί να εφαρμοστεί από όλους? Ποιοι είναι αυτοί που θα έχουν τα περισσότερα οφέλη? Για πόσο καιρό μπορεί κανείς να είναι υπό μια τέτοια διατροφή?

Αυτά όλα θα το εξηγήσουμε στο μέρος Γ.

 

Μέρος Α

Μέρος Β

Μέρος Γ

Μέρος Δ

2 Σχόλια
  1. Pingback: Κετογονική Δίαιτα (μέρος Α) - Εισαγωγή - Οικογενειακός Ιατρός Δράμα

  2. Pingback: Κετογονική δίαιτα (μέρος Γ) – Επίμαχα σημεία. - Οικογενειακός Ιατρός Δράμα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

8 − 3 =